Dilarang memberi makanan kepada haiwan di sini...


Monday, January 7, 2008

Demam oh Demam

Nukilan di bawah hasil tulisan saya dalam ruangan perubatan forum ISIUKM pada 22 Sept 2007....



Assalamualaikum, untuk post pertama ni saya akan bincangkan ttg demam.....ataupun fever atau medical termnya pyrexia. Apa itu demam? demam ni dalam bahasa yg simple adalah kenaikan suhu badan melebihi suhu normal iaitu 36.7 C. maksudnya kalau naik 1 darjah celcius pun anda dah dikira demam. kalau nak tahu demam ni bukan lah penyakit, tapi bolehla kita katakan sebagai simptom penyakit atau tanda-tanda penyakit. Ini bermakna jika anda demam, ada penyakit lain yg membuatkan anda demam. Demam tak boleh jadi sendiri, mesti ada sebabnya. Cuma ada kes-kes yang tertentu yang demam boleh terjadi tanpa sebab yang kita panggil FUO atau fever of unknown origin. suatu misteri yang masih tak dapat dirungkai oleh pakar-pakar perubatan, hanya Allah yang lebih mengetahui.
Untuk pengetahuan, suhu badan kita dikawal oleh hypothalamus satu bahagian di otak yg berfungsi sebagai pusat mengawal suhu badan. suhu badan akan naik apabila terdapat pyrogen( agen-agen yg boleh sebabkan demam). Pyrogen ni akan merangsang penghasilan PGE2 yang akan bertindak ke atas pusat pengawalan suhu di hypothalamus tadi menyebabkan suhu badan kita naik. ada 2 jenis pyrogen iaitu endogenous pyrogen yang terhasil dari dalam badan kita sendiri atau exogenous pyrogen yang datang dari luar badan kita. endogenous pyrogen ni terhasil daripada sistem immunasi tubuh kita sendiri. Contohnya macam interleukin 1 yang dibebaskan setelah sel-sel phagocyte memakan benda-benda asing dalam badan kita. selain itu ada juga interleukin 6, tumour necrosing factor banyak lagi yang berfungsi sebagai endogenous pyrogen ni. Ini kalau hendak cerita lagi ni, boleh buat tesis dalam bidang immunologi, hehehe. berbalik kepada topik, kita akan bincang pula tentang exogeneous pyrogen. exogenous pyrogen ni datang daripada luar tubuh kita. contohnya, kalau ada jangkitan bakteria, protein yang dibebaskan oleh bakteria ini atau toxin akan diikat oleh protein lain yang dirangsang oleh sistem immunologi tubuh untuk dimakan oleh sel-sel phagocyte tadi. Ni macam kes endogenous tadi la, di mana interleukin akan dibebaskan, dan dipendekkan cerita suhu badan naik.
Sesuatu yang Allah jadikan pasti ada hikmahnya, walaupun demam ni menjengkelkan, badan rasa tak larat, nak study tak boleh, nak buat kerja tak boleh, di sudut yang lain demam ini menunjukkan badan kita masih berfungsi dengan normal, ertinya sistem pertahanan badan kita atau sistem immunologi tubuh berfungsi dengan baik. demam ni semacam tanda amaran supaya badan kita bersedia untuk menghadapi serangan dalam tubuh badan kita seperti jangkitan virus atau bakteria. Cuba bayangkan jika kita tak demam, badan kita akan terus diserang tanpa kita sedari, sedar-sedar kita dah dapat penyakit kronik dah.Macamlah sebuah negara kena serang tapi sistem amarannya rosak, ataupun tida langsung sistem amaran, tentera akan duduk relaks lagi, rakyat-rakyat pun buat selamba seperti hari-hari kebiasaan, tahu-tahu je negara mereka telah ditakluk, dijajah...hmm, mcm tu lah. Selain itu, bila kita demam. bila suhu badan kita naik, proses sistem immunologi badan dalam melawan jangkitan akan lebih efektif. Ada juga pathogen-pathogen ataupun agen penyebab penyakit yang tak tahan bila suasana dalam badan kita panas. jadi pathogen-pathogen ni samada mereka kan lemah, mereka akan cuba melarikan diri sebab dah tak tahan dengan suhu badan kita yang panas ni. Satu lagi benda yang selalunya orng anggap demam ni rahmat sebab mereka yang demam ni boleh dapat MC, dapatlah cuti sehari-dua hari.Kan rahmat tu, dapatlah berehat seketika. hehehehe. Hai,sebab nak MC ni, orang yang tak demam pun boleh pura-pura demam...ish,ish,ish...

0 comments:

Soccernet's Top Story